< Till bloggens startsida

Matematik, mer än bara böcker

Nu när vi börjat komma igång med mattekursen så börjar man få upp ögonen för att matte är mer än formler, räkna i en bok och repetera (vilket är det hemska minnet man har av matte lektionerna i skolan när man själv gick där). Matte är så mycket mer och finns med i nästan allt i vår vardag.Formlerna används sen som ett hjälpmedel som beskriver vad det är som händer, det gäller att kunna få det man gör i matten verklighetsförankrat vilket är en av de svåraste utmaningarna jag ser som blivande lärare. Den första "tankeställaren" jag fått under den första veckan är hur lite problemlösning man arbetar med i matematiken. Att utgå ifrån ett problem och med hjälp av de verktyg (formler, beräkningsmodeller m.m.) som eleven har använder, utvecklar och får matten mer levande och mer lätt begriplig. Problemlösning är något som ständigt förekommer i vardagen då man ska baka, laga mat eller bygga ett hus (Överdrivna exempel men ni förstår vad jag menar). Problemlösning är något jag fått upp ögonen för och det är något som jag ska utforska mer!
 
Imorgon har vi inläsningsdag vilket betyder att vi får studera själva (hur mycket som blir gjort får vi se). Dock har jag planerat att försöka läsa lite. Även ett besök på gymmet tänkte jag klämma in och sen på kvällen är det barnpassning av småsyskonen och Tacokväll med gladiatorerna som står på schemat. En mysig dag att vänta imorgon alltså! 
 

Kommentarer

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihÂg mig?
Trackback
RSS 2.0