< Till bloggens startsida

Tankar efter dagens föreläsning om Digitala verktyg i skolan

Sista föreläsningen för idag handlade om hur man använder digitala verktyg i skolan och i det pedagogiska arbetet. En väldigt intressant föreläsning på många sätt som jag sett fran emot då just IT redskap ligger mig nära om hjärtat. När föreläsningen var slut så var jag mer skepptisk till IT än vad jag var innan föreläsningen, det kanske inte var det han ville men jag ska försöka förklara..
 
Det sättet som han presentera hur det digitala ska användas i skolan och hur det är i verkligheten stör mig lite. Det lät på han som att vi borde ersätta många av de "vanliga" delarna i skolan vi har idag med ett digitalt alternativ. Att ersätta de vanliga skolböckerna med e-böcker, att skriva på datorn då detta går snabbare och att kanske någon gång i framtiden bara vara i skolan 3 dagar i veckan och ha en digital undervisning på de andra dagarna. Dessa exempel är bra på ett sätt men jag anser inte att de ska ersätta de metoder vi har idag heller. Att bygga upp ett samhälle enbart på det digitala förslavar inte bara barnen på många sätt utan gör att risken för att informationen som finns i det digitala blir ett stort mål för de som vill förstöra. Om vi bygger upp en verklighet baserat på enbart det digitala så gör det oss som samhälle sårbart. Inte enbart ur en terrorvinkel utan även om det en dag skulle hända något med tekniken. Tänk om internet slutar fungera och framtidens männsikor inte vet hur man kan söka upp information i olika böcker eller skrifter? Att inte kunna kosten att med hjälp av sina egna händer skapa och förändra bilder, texter eller olika ting?  
 
Om man ser från de teoretiska riskerna så ser jag även andra risker. Jag har en syster som haft en dator under hela hennes tid på gymnasiet och hon har berättat att mycket av tiden i skolan inte läggs på skolarbetet utan det görs på att vara inne på facebook, spela spel eller göra andra saker. Tanken bakom att varje elev ska ha en egen dator är att det ska kompletera undervisningen och vara ett redskap i det pedagogiska arbetet för att underlätta inlärningen hos eleverna, inte att det ska vara ett nytt hinder som stör i skolmiljön. Genom att ge eleverna tillgång till en så stor social arena på internet gör även att mobbningen kan flyttas från skolgården till de sociala medierna. Detta problem är något som jag ser som en av de största bitarna jag kommer försöka arbeta med som pedagog tillsammans med att ge eleverna kunskaper om hur de fungerar på både positiva och negativa sätt.
 
Nu har jag tagit upp mycket negativt med den IT värld som vi lever i och som växer fram med vårt samhälle. Om vi ska lyfta fram några possitiva aspekter så ser jag att med hjälp av sociala medier i undervisningen kan man få andraspråksinlärningen mer levande då eleverna kan socialisera sig med elever från andra länder och använda och utveckla sitt språk genom sin kommunikation med andra elever från andra kulturer. Detta gör även att eleverna kan skapa en förståelse för hur dessa kulturer fungerar vilket kan gynna det mångkulturella samhäll vi har i Sverige. En annan grej som jag ser som positivt med det digitala är hur man kan göra föräldrarna mer delaktiga i skolans verksamhet genom att bjuda in dem på "öppna" formum för den klass som eleverna går i. Genom tillexempel facebook kan du nå ut till de flesta av föräldrarna snabbt med information vilket gör att du kan vara mer flexibel i din planering av undervisningen. Tillexempel om det varit dåligt väder ett tag och du vill hålla en lektion utomhus och smhi säger att det blir bra väder imorgon så kan du skicka ut det till föräldrarna snabbt så de kan förbereda eleverna med tex rätt klädsel. 
 
Positivt ser jag också att kommunikationen med eleverna kan bli bättre och du kan nå ut till varje individ på ett bättre sätt genom att skapa möjligheter till diskussioner mellan elev-elev, men även elev-lärare på communitys online. Diskussioner som du kanske inte kan ha uppe i klassrummet då det saknas tid till det. Du kan även på ett enklare sätt anpassa undervisningen till elever med specilla behov och svårigheter och kunna ge dem extra stöd genom att nå fram med övningar och förklaringar även utanför lektionstid. Föräldrar kan även få stöttning på samma sätt i deras försök att hjälpa sina barn genom att kunna rådfråga pedagogerna. 
 
Känns som att detta blev lite rörigt, men det är inget i jämfört hur det är i mitt huvud just nu. Behövde få ner det på "papper" och försöka få det lite klarare!
 
(En annan sak som kan hända är att man leker med redskapen istället för att använda dem på rätt sätt, även på högskolan händer detta vilket jag tyckte var lite roligt ;) )

Kommentarer
Ida

Jag blev todaysmeet-rapead! Min fråga under var iallafall seriös!

Svar: ja, livsfarligt med dagens teknik ;)
hjopppe.blogg.se

2013-01-11 @ 00:21:44

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihÂg mig?
Trackback
RSS 2.0